Manifest en defensa de l’escola pública a Caldes de Montbui

Davant la decisió del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de retallar una línia de P3 d’escola pública a Caldes de Montbui a partir del proper curs, amb la consegüent pèrdua de recursos humans i materials i, per tant, l’afectació a la qualitat en l’ensenyament, les AMPA de les escoles El Farell, El Calderí i Montbui hem acordat iniciar un camí de col·laboració estreta. L’objectiu és evitar aquesta nova retallada i reivindicar l’aposta per fer del nostre municipi un referent en l’educació pública de qualitat en totes les etapes de l’escolarització. Entenem que no defensem només projectes individuals, sinó una institució molt més àmplia, fonament de la nostra societat i patrimoni de tota la ciutadania, com és l’escola pública.

Les nostres reivindicacions de partida són:

• La defensa inqüestionable dels recursos de què disposen actualment els centres públics del municipi, començant per la necessitat de mantenir les cinc línies de P3. Totes les famílies de Caldes han de tenir garantit el dret a escollir l’escolarització dels seus fills en el sistema públic d’ensenyament en un marc d’oferta estable. Actualment, i amb la ràtio de 25 alumnes per aula, l’oferta de les escoles públiques és de 125 places. L’any 2013 es van registrar 158 naixements a Caldes i 155 l’any següent. És evident, doncs, que reduir l’oferta en 25 places trencaria aquesta garantia per als propers dos cursos, cosa absolutament inadmissible. Cal tenir en compte, a més, les matriculacions d’alumnes provinents d’altres poblacions (pares que treballen a Caldes i germans d’alumnes ja escolaritzats a les nostres escoles) i dels fills de famílies nouvingudes.
  • Aquest curs han començat P3 els 167 infants nascuts l’any 2012, i les tres escoles públiques pràcticament hem omplert les places disponibles, de manera que una reducció de nou naixements no justifica de cap manera la retallada d’una línia.
  • De cara al curs 2018-2019 les dades de natalitat indiquen una davallada important, amb una previsió de naixements enguany a l’entorn dels 110. És el moment, doncs, de començar a treballar de forma seriosa, reposada i ambiciosa en la planificació dels recursos educatius a mig termini, apostant per fer de Caldes un referent en l’educació pública de qualitat. Per què no aprofitar la situació per reduir ràtios en lloc de per estalviar diners? L’educació no és una despesa, sinó una inversió. Somiem en el dia que l’administració realment s’ho cregui. Ara per ara sembla difícil, tenint en compte que Catalunya és un dels països europeus que menys inverteix en educació. No arriba al 3% del PIB, molt lluny del 7% que es considera un percentatge adequat. Lluitem per avançar en aquesta línia.
  • Creiem fermament en les virtuts de l’educació pública, de manera que reivindiquem no només el manteniment dels recursos existents, sinó la seva millora. Això inclou tant la dotació del personal docent que calgui per atendre les necessitats educatives de l’alumnat i per garantir la màxima qualitat del treball tan valuós que fan els professionals, com unes instal·lacions dignes. No pot ser que en ple segle XXI encara hi hagi cargoleres en els nostres centres educatius.
  • Considerem motiu d’orgull per a la societat calderina el fet de disposar d’un patrimoni tan enriquidor com són els tres projectes educatius que representen les nostres escoles públiques, cadascuna amb els seus signes d’identitat propis i totes un exemple d’èxit que va molt més enllà de la freda estadística. Cal posar en valor tant la tasca docent com el paper que exerceixen de dinamització social i d’enriquiment de la comunitat.

És per això que DEMANEM:

• Que el compromís per defensar l’actual oferta d’escola pública a Caldes es tradueixi paral·lelament en un debat col·lectiu per mirar d’encarar millor, i amb celeritat, l’elaboració del mapa educatiu del municipi, avançant-nos a les necessitats futures, vetllant per la qualitat i les diverses necessitats formatives que es manifesten als diferents nivell educatius.
  • Que el nostre Ajuntament es faci seves aquestes reivindicacions i que les defensi, de forma contundent, davant el Departament d’Ensenyament, per tal que es faci enrere en la decisió de retallar una línia de P3 al municipi, com a mínim fins que no estigui fet el mapa escolar que ens ha de servir de guia per conèixer les necessitats educatives a mig termini, i hi aporti els recursos necessaris per garantir una escola pública de la màxima qualitat.

Per últim, fem una crida a tota la comunitat educativa del municipi i a la ciutadania en general a afegir-se a una reivindicació que és justa i que va en benefici de tot el poble. Les tres AMPA tenim tota la determinació a lluitar per un objectiu que estem convençudes que paga la pena: la defensa de l’escola pública.

Caldes de Montbui, 9 de desembre de 2015

AMPA El Farell
AMPA El Calderí
AMPA Montbui